وقت بازنگری در مصرف روغن های گیاهی است

 7 مارس 2016- بدن لاغر، بیماری قلبی کمتر و کاهش خطر ابتلا به دیابت را می توان در افرادی مشاهده کرد که مقدار اسید چرب  لینولئیک در بدن آنها بیشتر است.

خطر بیماری قلبی و دیابت را می توان با رژیم غذایی حاوی اسید چربی که در روغن دانه ی انگور و سایر روغن ها یافت می شود، کاهش داد. این اسید چرب که لینولئیک اسید نام دارد در روغن زیتون یافت نمی شود.

این یافته ها می تواند اشارات روشنی برای جلوگیری از بیماری قلبی و دیابت بویژه برای افراد مسن بهمراه داشته باشد، زیرا داشتن توده ی بدنی لاغرتر به افزایش طول عمر با وابستگی کمتر به کمک دیگران در سالخوردگی کمک می کند.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو دریافتند زنان و مردانی که دارای مقادیر بیشتری اسید لینولئیک هستند، دارای تجمع چربی کمتری در بین اندام های حیاتی خود می باشند و دارای بدنی لاغرتر و التهابی کمتر هستند. بالا بودن غلظت اسید لینولئیک به معنای کاهش احتمال بروز مقاومت به انسولین است که زمینه ساز ابتلا به دیابت می باشد.

 اما مشکل اساسی این است که روغن های خوراکی ارزان قیمتی که غنی از اسید لینولئیک هستند از قفسه ی سوپر مارکتها جمع شده و به جای آنها روغن های گیاهی فرآوری شده با اسید چرب اولئیک قرار گرفته است.

 به گفته ی دکتر Beluryمتخصص چربیهای تغذیه ای در مرکز خلاقیت های غذایی دانشگاه اوهایو: روغن های گیاهی تغییر کرده اند و دیگر حاوی مقادیر زیاد اسید لینولئیک نیستند.

 نتایج این تحقیق درمجله ی Molecular Nutrition & Food Researchمنتشر شد. محققان به بررسی اثرات سلامت اسید چرب اولئیک  که در روغن زیتون و برخی دیگر از روغن های گیاهی وجود دارد و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره ی طولانی که در روغنهایی نظیر روغن ماهی سالمون و تن یافت می شود، پرداختند.

 اگرچه با کاهش التهاب مقدار این چربیها در خون بالا می رود، اما علیرغم  توصیه های طولانی مدتی که به مردم برای خوردن اینگونه از روغن ها شده است، بنظر نمی رسد که افزایش غلظت اسیدهای چرب اولئیک و امگا 3 با زنجیره ی طولانی، ارتباطی با ترکیب بدنی یا علائم کاهش خطر دیابت داشته باشد.

دکتر Beluryمی گوید: نتایج تحقیقات اخیر ما را متعجب کرده است، تحقیقات قبلی نشان داد مصرف  ساپلیمنت های اسید لینولئیک موجب افزایش توده ی بدنی بدون چربی و کاهش چربی در نواحی میانی بدن می شود.

دکتر Beluryمی گوید: مطالعه ی اخیر، اولین تحقیقی است که در آن به بررسی تأثیر اسید لینولئیک بر ترکیب بدنی و سایر مارکرهای سلامت افرادیکه تاکنون از ساپلیمنتها یا رژیمهای تجویزشده استفاده نکرده اند، پرداخته است. به دلیل نتایج تحقیقات قبلی در مورد فواید قلبی-عروقی اسید لینولئیک، انجمن قلب آمریکا در سال 2009، دریافت حداقل 5 تا 10 درصد از انرژی روزانه را از اسیدهای چرب امگا 6 که شامل اسید لینولئیک نیز می شود، توصیه کرد.

اما در آمریکا میزان مصرف لینولئیک به دلیل تغییرات ژنتیکی که بروی گیاهان به منظور افزایش اسید  چرب اولئیک برای سازندگان روغن های غذایی انجام شده، کاهش یافته است.

در پنج سال گذشته تاکید بسیار زیادی بر کاهش مصرف اسیدهای چرب ترانس شده است، هنگامیکه اسید  چرب لینولئیک در فرآوری غذاها هیدروژنه می گردد، جامد می شود، این اسید چرب نسبت به اسید اولئیک بیشتر احتمال تبدیل به روغن های ترانس را دارد، بنابراین روغن های کلزا، آفتابگردان و سویا در حال حاضر حاوی مقادیر کمتری اسید لینولئیک هستند، در حقیقت میزان اسید چرب لینولئیک کمتر از 20 درصد اسیدهای چربهای موجود در روغن هایی است که خریداری می کنیم.

درحال حاضر، تنها منبع غنی از اسید چرب لینولئیک، روغن هسته ی انگور است که حدود 80 درصد از آنرا اسید چرب لینولئیک تشکیل می دهد. روغن ذرت نیز یکی دیگر از منابع این اسید چرب مفید می باشد.

محققان از اطلاعات دو مطالعه ی قبلی که بروی استرس تمرکز داشتند، استفاده کردند. در این دو تحقیق  139 نفر شرکت داشتند، دراین مطالعات، محققان به ارزیابی ترکیب بدن با استفاده از اسکن DXAپرداختند (روش پیشرفته ای برای اندازه گیری میزان چربی و توده ی ماهیچه ای  بدن).

 آنها از مردان و زنان شرکت کننده  پس از 12 ساعت ناشتا، نمونه های خونی تهیه کردند و میزان اسید چرب لینولئیک را (و سایر اسیدهای چرب) موجود در گلبولهای قرمز خون را اندازه گیری کردند. همه ی اسیدهای چرب لینولئیک در بدن منشاء غذایی دارند. آنها همچنین به ارزیابی خون برای مارکرهای مقاومت به انسولین و دو مارکر التهابی که با این بیماری ارتباط دارند، پرداختند. سپس نتایج سلامت را برای هر سه نوع  اسید چرب: لینولئیک، اولئیک و اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره ی طویل طبقه بندی نمودند .

دکتر Beluryمی گوید: در این مطالعه به ارتباط آشکاراسید لینولئیک و میزان خطر بیماری قلبی و دیابت پرداخته نشده است. نتایج این تحقیق نشان دهنده ی وجود یک ارتباط بین آنها است اما این ارتباط علی و معلولی نیست. از سوی دیگر قدرت این نتایج محدود است زیرا از نتایج دو مطالعه ی قبلی استفاده شده است که در آن زنان و مردان میانسال که تقریباً سالم تر از عموم مردم بودند، شرکت داشتند و از سوی دیگر شرکت کنندگان از جمعیت ساکن در کلمبوس در ایالت اوهایو بودند، این موضوع می تواند نتایج این تحقیق را نسبت به سایر جمعیت هایی که رژیم غذایی آنها حاوی مقادیر بالاتری روغن ماهی غنی از  امگا 3 است، متفاوت نماید.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160307092329.htm